ism kulttuurikurssi 2012

Tááláá ääigi anarâš kulttuur -kurssâ ive 2012

Kuursâ kuvvim suomâkielân:

"Inarinsaamelainen nykykulttuuri
20 oppilasta, keväällä 2012 ensimmäinen kurssiviikonloppu Nellimissä ja syksyllä toinen kurssiviikonloppu Inarissa, yht. 30 tuntia.
Haluatko kerrata inarinsaamelaista kulttuuria ja tutustua muihin inarinsaamelaisiin? Käydään läpi inarinsaamelaisten historiaa ja nykypäivää. Muistellaan omaa inarinsaamelaista lapsuutta ja nuoruutta, inarinsaamelaisia vanhempia, isovanhempia ja esivanhempia, ja kerrotaan toisille kurssilaisille mitä kukin muistaa inarinsaamenkielestä ja inarinsaamelaisesta kulttuurista. Opetellaan myös vähän inarinsaamenkieltä."

Ohjelm

Teija Linnanmäki: Tääl kolgâččij suunnâttâlškyettiđ kurssâohjelm. Tot kolgáččij leđe valmâšin ovdil juovlâi. Täst maid mun lam jurdâččâm jotelávt, mut taam puáhtá suunnâttâllâđ pyerebeht oovtâst:

láv
10:00 tutustuminen, kii mun lam? Kerro oma suku.
11:00 Anarâškielâ servi esittely. Anarâš saavah esittely. Kielipesä esittely ja video.
12:00 Kielen alkeet kieltä osaamattomille ja lukuopettelua äidinkielisille, mitä taitavimmille?? Leikkejä, numerot 1-10 laivanupotus, ennuv lukko tunjin, jovnâ-viljâ, čalme, čalme, njune… laulu.
13:00 lounas
14:00 saamelaisten historiaa aikojen alusta
15:00 kahvi
15:30 siidan sivuilta inarinsaamelaisten esittelyä. Mari Boine -esittely. Saamelaisten kansallislaulu -esittely.
16:30 lopetus
18:00 sauna
20:00 ruokailu
21:30 nuorten esitys/ yhteislauluilta. Karaoke inarinsaameksi.

pas
10:00 saamenpuvut
11:00 kahvi
12:00 inarinsaamenkielinen jumalanpalvelus
13:00 lounas
14:00 keskusteluharjoituksia, lauluja, leikkejä (väriä, numerot/hyppynaru)
15:00 lopetus

Iävtuttâsah

Magarijd aašijd kolgâččij lasettiđ ohjelmân? Maht ohjelm fáádáid puávtáččij kieđâvuššâđ?

Lasseet teehi!

Ellei toisin mainittu, tämän sivun sisällön lisenssi on Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License